PROGRAM ADAPTACYJNY
DLA UCZNIÓW KLAS 4
Szkoły Podstawowej
nr 4 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu
w Lubaniu.
w Lubaniu.
„Z uśmiechem
pokonuję wyzwania”
Przekroczenie „progu
szkolnego”, jakim jest przejście do II etapu edukacyjnego z klasy
III do klasy IV, staje się dla dziecka przełomowym momentem w jego
życiu szkolnym. Na ten okres przypada największa liczba szkolnych
niepowodzeń. Młody człowiek, chcąc podołać nowym wyzwaniom,
może zacząć przeżywać negatywne emocje, takie jak: obawa, lęk,
niepokój oraz napotykać na różne trudności.
Bardzo ważne w
okresie zmiany etapów jest stworzenie przyjaznego klimatu w szkole,
na który składają się relacje uczeń – nauczyciel, nauczyciel –
uczeń, nauczyciel-rodzic. Nauczyciele powinni dążyć do tego, żeby
stworzyć dzieciom jak najlepsze warunki przystosowania się do
zmienionej rzeczywistości. Uczniowie wymagają wtedy szczególnej
opieki ze strony dorosłych, oczekują otwartej i opiekuńczej
postawy pozwalającej bez zbytniego stresu i niepotrzebnych lęków
przekroczyć próg między klasą III – nauczaniem zintegrowanym a
klasą IV.
Program adaptacyjny
kl. IV opracowany został dla potrzeb uczniów, rodziców i
nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
CELE
PROGRAMU:
- Ułatwienie uczniom procesu adaptacji do nowych bądź zmieniających się warunków szkolnych.
- Obniżenie stresu oraz zmniejszenie napięć i niepokojów związanych z rozpoczęciem nauki w klasie IV.
- Zwiększenie samodzielności uczniów, wdrażanie do pozytywnego patrzenia na siebie, swoje życie i otoczenie, przełamanie różnorakich barier.
- Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i adaptacji ucznia w szkole i klasie.
- Włączenie rodziców do współpracy w realizację programu.
CELE SZCZEGÓŁOWE
PROGRAMU :
- Kształtowanie umiejętności interpersonalnych.
- Zwiększenie samoświadomości, budowanie poczucia własnej wartości, wzrost samodzielności.
- Kształtowanie umiejętności efektywnego komunikowania się.
- Rozpoznawanie emocji własnych i innych ludzi.
- Kształtowanie tolerancji i akceptacji dla odmienności.
- Wzmacnianie zaufania do siebie i innych.
- Budowanie otwartości, umiejętności współpracy.
- Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania pozytywnych relacji rówieśniczych, udzielania pomocy.
- Przełamywanie barier, które stawia przed uczniami nieśmiałość, brak poczucia własnej wartości, itp.
- Uczenie odpowiedzialności za własne decyzje dotyczące ucznia i grupy, wdrażanie do pracy na rzecz klasy i SU.
DZIAŁANIA NAUCZYCIELI W
KLASIE IV:
- Zgromadzenie informacji o uczniach od wychowawcy klasy III – wychowawcy kl. IV.
- Zwołanie zespołu nauczycieli uczących w klasach IV w celu zapoznania z zaleceniami do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Realizacja programu profilaktycznego „Czuję się jak w siódmym niebie”.
- „Wrzesień miesiącem bez negatywnych ocen”- przyzwyczajenie uczniów do innych zasad pracy, oceniania i oczekiwań poszczególnych nauczycieli.
- Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów w celu zdiagnozowania ich potrzeb
i trudności adaptacyjnych – po dwóch tygodniach (ZAŁĄCZNIK nr 1) i po roku nauki. (ZAŁĄCZNIK nr 2) - Zapoznanie uczniów z zajęciami lekcyjnymi w klasie czwartej oraz wymaganiami edukacyjnymi.
- Przedstawienie planu zajęć lekcyjnych z uwzględnieniem numerów sal.
- Przedstawienie WZO.
- Przedstawienie zasad funkcjonowania szkoły (Samorząd Uczniowski, świetlica, stołówka, szatnia).
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole, regulaminami, organizacją pracy na poszczególnych zajęciach edukacyjnych.
- Budowanie relacji wzajemnej życzliwości, poszanowania i zaufania.
- Wykorzystanie sposobów radzenia sobie ze stresem, lękami związanymi z przekraczaniem „progu szkolnego”.
- Uczenie komunikowania swoich potrzeb oraz porozumiewania się z otoczeniem.
- Wybór samorządu klasowego i określenie jego zadań.
- Przydział dodatkowych funkcji w klasie.
- Prawa i obowiązki ucznia.
- Organizacja zajęć pozalekcyjnych i imprez okolicznościowych.
- Planowanie czasu nauki, zabawy i wypoczynku.
- Zajęcia integrujące grupę, wycieczki prowadzone przez wychowawcę i pedagoga szkolnego.
- Indywidualizacja procesu nauczania, rozpoznawanie i rozwijanie zainteresowań oraz zdolności uczniów.
- Zaktywizowanie uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych i konkursach.
DZIAŁANIA
SKIEROWANE DO RODZICÓW:
- Spotkanie informacyjno-edukacyjne dla rodziców klasy IV na początku roku szkolnego – przedstawienie zespołu nauczycielskiego dla danej klasy. Zapoznanie rodziców z ofertą szkoły, przepisami.
- Zapoznanie rodziców z programem adaptacyjnym dla uczniów kl. IV.
- Przeprowadzenie ankiet diagnozujących trudności adaptacyjne dzieci klas IV
i działania Rodziców zmierzające do rozwiązania problemów. (ZAŁĄCZNIKI nr 3, 4) - Współpraca z rodzicami poprzez włączenie rodziców w organizację imprez klasowych, wycieczek.
WSKAZÓWKI DLA
RODZICÓW:
Drogi Rodzicu
- Nie mów źle o szkole i nauczycielach przy dziecku,
- Problemy szkolne dziecka rozwiązuj zachowując drogę służbową:
- kontakt z wychowawcą lub nauczycielem uczącym,
- pedagogiem szkolnym,
- dyrektorem.
- Szkoła jest przyjacielem dla Twojego dziecka i Ciebie.
Jak pomóc
dziecku?
- Przygotuj z dzieckiem plan lekcji z wyraźnie zaznaczonymi numerami sal.
- We wrześniu poproś dziecko o sporządzenie listy uczących je nauczycieli.
- Powiadom wychowawcę o szczególnych zaleceniach wobec dziecka (np. ze względu na stan zdrowia).
- Od początku zwracaj uwagę, aby dziecko zapisywało, co ma zadane - pisemnie i ustnie.
- Nie utożsamiaj dziecka z oceną. Zwracaj raczej uwagę na umiejętności zdobywania wiedzy
i wykorzystywania jej; radzenia sobie w sytuacjach problemowych. - Ustal z dzieckiem, że odrabia lekcje tego dnia, kiedy są zadane.
- Chwal dziecko za postępy - nie za oceny.
- Pozwalaj na wspólne z kolegami odrabianie lekcji, ale kontroluj je.
- Pozwól na odrabianie lekcji zaczynając od tych przedmiotów, które lubi.
- Zapewnij dziecku przy pracy umysłowej bezwzględny spokój oraz odpowiednie miejsce do nauki.
- Pomóż mu w organizacji czasu wolnego - nuda to największy wróg.
- Współpracuj z wychowawcą i nauczycielami uczącymi Twoje dziecko.
- Korzystaj z oferowanej Ci przez nauczycieli, pedagoga pomocy.
- Interesuj się postępami dziecka w nauce i zachowaniu przychodząc na konsultacje i zebrania.
EWALUACJA
Przedstawienie
analizy z wypełnionych przez uczniów
i rodziców ankiet, zaprezentowanie
wniosków.
Załącznik
nr 1
Drogi
Uczniu!
Od
niedawna jesteś uczniem klasy 4. Chcemy się dowiedzieć, czy nie
masz problemów z odnalezieniem się w nowej sytuacji.
Proszę
wypełnij ankietę. Ankieta jest anonimowa.
1.
Co jest dla Ciebie trudne w klasie 4?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.
Do kogo w szkole możesz zwrócić się o pomoc, gdy jej
potrzebujesz?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Dziękujemy za
wypełnienie ankiety
Załącznik
nr 2
Drogi
Uczniu!
Za
Tobą rok nauki w klasie 4. Chcemy się dowiedzieć, czy czas, który
od tego momentu minął, pomógł Ci poznać szkołę i nauczycieli.
Proszę
wypełnij ankietę. Ankieta jest anonimowa.
Jak
radzisz sobie w szkole, czy poruszasz się po szkole bez problemów?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jakich
rad możesz udzielić kolejnym uczniom klas 4?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Dziękujemy za
wypełnienie ankiety
Załącznik
nr 3
Szanowni
Państwo
Wasze dziecko jest
uczniem klasy czwartej. Przejście z klasy 3 do 4 było ważnym
momentem w życiu dziecka i rodziny. Chcielibyśmy abyście
podzielili się z nami swoimi doświadczeniami. Prosimy o szczere
wypowiedzi. Ankieta jest anonimowa.
1. Jakie lęki i
obawy wiążą Państwo z czwartą klasą?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….......................................................
2. Jakie są
potrzeby Państwa
dziecka?………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….......................................................................................
3. Jaką pomoc
mogliby Państwo zaoferować klasie/szkole ?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………............................
Dziękujemy za
wypełnienie ankiety
Załącznik nr
4
Szanowni
Państwo
Wasze dziecko było
uczniem klasy czwartej. Przejście z klasy 3 do 4 było ważnym
momentem w życiu dziecka i rodziny. Chcielibyśmy poznać Państwa
doświadczenia, pomogą one nam w lepszej organizacji pracy. Ankieta
jest anonimowa. Prosimy o szczere wypowiedzi
1. Jakie największe
problemy napotkało Państwa dziecko w klasie czwartej ?
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Jakiego rodzaju
trudności napotkali Państwo podczas rozwiązywania tych problemów?
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. W jaki sposób
próbowali Państwo pomóc dziecku?
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Dziękujemy za
wypełnienie ankiety
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz