czwartek, 2 października 2014

Jak skutecznie zapamiętywać?


Po pierwsze synestezja. To bardzo trudne słowo oznacza połączenie wielu różnych zmysłów, tu w celu lepszego zapamiętywania. Im więcej zmysłów użyjemy, tym szybciej i lepiej zapamiętamy daną treść. Ponadto, dzięki takim zabiegom łatwiej będzie ci ową treść odtworzyć. Jeśli ważną informację zapisałeś na zielono, na pewno zapamiętasz ten kolor, a na egzaminie dojdziesz do odpowiedzi na pytanie metodą „po nitce do kłębka” – „aha, to zapisywałem chyba na zielono… Tak pamiętam!” Tworząc mapę myśli postaraj się, aby słowa klucze przywoływały, któryś ze zmysłów (wzrok, słuch, węch, dotyk, kinestezja).

Po drugie ruch. To co często przykuwa naszą uwagę to np. kolor czerwony. Wiele badań potwierdza to, że jest to uwarunkowane ewolucyjnie – zwracamy uwagę na ewentualne zagrożenie. Jednak te sama badania podają, że z tych samych powodów najbardziej przykuwający uwagę jest ruch. Znacznie łatwiej zapamiętujemy filmy niż nieruchome obrazy. Tworząc mapy myśli, używaj obrazów kojarzących się z ruchem.
Po trzecie skojarzenia. Wszystko co nowe, aby było zapamiętane powinno być skojarzone z czymś, co już dobrze znamy, co jest w naszym umyśle stabilne. Kiedy staramy się przypomnieć coś sobie, nieświadomie tworzymy ciąg skojarzeń – podobnie powinno być w mapach myślowych. Niech słowo klucz rozpoczyna taki łańcuch i doprowadzi cię do ważnej treści, potrzebnej na egzaminie czy sprawdzianie.
Po czwarte humor. Śmieszne sytuacje czy wypowiedzi dużo łatwiej zapadają nam w pamięć, z niektórych potrafimy śmiać się całe życie. Używaj zabawnych ilustracji, śmiesznych skojarzeń w swoich mapach myślowych. Łatwiej i szybciej nauczysz się materiału, a przy tym znacznie przyjemniej!
Po piąte wyobraźnia. Nasza wyobraźnie jest nie ograniczona, dlatego wykorzystuj ją w procesie uczenia się. Ucząc się następnym razem spróbuj ułożyć treść nauki, np. w historyjkę lub wymyśl inny kreatywny sposób, który pomoże ci zapamiętać materiał.
Po szóste numeracja. Dajmy też popracować lewej półkuli i numerujmy np. słowa klucze w notatkach. Dzięki temu łatwiej ci będzie przypomnieć sobie ważną informację. Dobrą metodą jest numerowanie zgodne z tarczą zegarową, dzięki temu mam przejrzysty i uporządkowany wykres.
Po siódme symbolizm. Zamiast zwykłych nudnych słów używaj symboli, które mogą być twoimi słowami kluczami. Dzięki tej metodzie trudne i abstrakcyjne terminy będą ci bliższe.
Po ósme kolory. Zwykle wszystko co kolorowe przyciąga uwagę i wydaje się ciekawsze. Czemu notatki miałby takie nie być? Robiąc swoją mapę myśli używaj jak najwięcej kolorów, nawet jeśli miałby wyglądać jak obrazek przedszkolaka. Spróbuj na przykład przypisać konkretny kolor jakiemuś zagadnieniu, wtedy być może na sprawdzianie przypomni ci się, że to o co cię pytają to wszystko co zapisałeś na czerwono.
Po dziewiąte wyolbrzymianie. To co wyróżnia się z tłumu jest lepiej zapamiętywane. Jeśli wśród uczniów zobaczysz jednego ubranego od stóp do głów na różowo, zapewne zapamiętasz go lepiej niż innych ubranych w bardziej stonowane kolory. Dlatego też w swoich notatkach wyróżniaj słowa klucze, pogrubiaj, podkreślaj je, dodawaj rysunki.
Podsumowując, aby uczyć się skuteczniej staraj się wykorzystać wszystko to, co przeczytałeś aby łączyć z sobą pracę obu półkul w trakcie robienia notatek.

Tworzenie mapy myśli

Spróbuj stworzyć swoją pierwszą mapę myśli podążając za poniższymi wskazówkami.
1.        Przygotuj dużą kartkę papieru. Najlepiej bez żadnych wzorów (kratka, linia), minimum format A4, ale najlepiej A3. Połóż ją poziomo.
2.        Opracuj główny temat notatki i umieść go na środku kartki. Pamiętaj, że może to być obrazek lub wykres, wcale nie musi być to tekst, ważne żeby był przejrzysty i jednoznaczny.
3.        Do tematu dodawaj odgałęzienia. Stwórz coś na zasadzie drzewa, im bardziej szczegółowe pomysły i zagadnienia tym bardziej oddalaj się od tematu. Na listkach umieść słowa klucze.
4.        Tworzenie całej mapy. Używaj liter drukowanych, a każde słowo pisz na osobnej linii lub np. w otoczce. Używaj kolorów, najlepiej do każdego tematu innego.
Pamiętaj, że aby nabrać wprawy i tworzyć rzeczywiście skuteczne mapy potrzebujesz zrobić ich ok. 30-50. Dlatego nie martw się i nie zniechęcaj jeśli coś ci nie wychodzi.
            Skupmy się jeszcze na chwilę na słowach kluczach. Badania pokazują, że jedynie 4-11% słów w tekście zawiera informacje niezbędne do zrozumienia całości tekstu. Nie marnuj zatem czasu i wypisuj jedynie te słowa, które uruchomią u ciebie ciąg skojarzeń, pozwolą ci przypomnieć sobie całość zagadnienia. Dzięki temu zaoszczędzisz czas także tuż przed sprawdzianem – zamiast po raz kolejny czytać tradycyjne notatki, będziesz mógł jedynie przejrzeć swoje i lepiej utrwalić sobie swoją mapę myśli.
            Ćwiczenie

Znajdź dowolny tekst, na początek nie dłuższy niż pół strony A4 i postaraj się wynotować z niego wszystkie słowa klucze. Ich ilość zależy od 6 czynników:
1.      Cel
2.      Znajomość zawartych w tekście informacji
3.      Poziom zainteresowania tematem
4.      Poziom szczegółowości, który jest ci potrzebny
5.      Wprawa w wyszukiwaniu słów kluczy
6.      Zaufanie do własnej pamięci.
Wykonuj takie ćwiczenie raz dziennie przez kilka tygodni, a dojdziesz do wprawy w wychwytywaniu słów kluczy.
Zastosowanie map myśli

W jakich sytuacjach i do czego możemy używać map? Otóż nie tylko szkoła to środowisko sprzyjające pracy nad mapami myśli. Przecież równie dobrze mogą być one przydatne w:

·         Planowaniu, np. dnia czy wykonywanego zadania
·         Tworzeniu notatek z informacji zebranych w ciągu dnia
·         Rozwiązywaniu problemów

​Można powiedzieć, ze przeszedłeś właśnie kurs tworzenia map myśli. Nawet jeśli ten tekst nie przekonał cię do ich stosowania, warto spróbować. Robiąc swoją mapę myśli nic tracisz, a zyskać możesz bardzo wiele – czas, lepsze oceny oraz większą efektywność w pracy! Polecamy i życzymy powodzenia!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz