Po pierwsze synestezja. To bardzo trudne słowo oznacza połączenie wielu różnych zmysłów, tu w celu lepszego zapamiętywania. Im więcej zmysłów użyjemy, tym szybciej i lepiej zapamiętamy daną treść. Ponadto, dzięki takim zabiegom łatwiej będzie ci ową treść odtworzyć. Jeśli ważną informację zapisałeś na zielono, na pewno zapamiętasz ten kolor, a na egzaminie dojdziesz do odpowiedzi na pytanie metodą „po nitce do kłębka” – „aha, to zapisywałem chyba na zielono… Tak pamiętam!” Tworząc mapę myśli postaraj się, aby słowa klucze przywoływały, któryś ze zmysłów (wzrok, słuch, węch, dotyk, kinestezja).
Po drugie ruch. To co często przykuwa naszą uwagę
to np. kolor czerwony. Wiele badań potwierdza to, że jest to uwarunkowane
ewolucyjnie – zwracamy uwagę na ewentualne zagrożenie. Jednak te sama badania
podają, że z tych samych powodów najbardziej przykuwający uwagę jest ruch.
Znacznie łatwiej zapamiętujemy filmy niż nieruchome obrazy. Tworząc mapy myśli,
używaj obrazów kojarzących się z ruchem.
Po trzecie skojarzenia. Wszystko co nowe, aby było
zapamiętane powinno być skojarzone z czymś, co już dobrze znamy, co jest w naszym
umyśle stabilne. Kiedy staramy się przypomnieć coś sobie, nieświadomie tworzymy
ciąg skojarzeń – podobnie powinno być w mapach myślowych. Niech słowo klucz
rozpoczyna taki łańcuch i doprowadzi cię do ważnej treści, potrzebnej na
egzaminie czy sprawdzianie.
Po czwarte humor. Śmieszne sytuacje czy wypowiedzi
dużo łatwiej zapadają nam w pamięć, z niektórych potrafimy śmiać się całe
życie. Używaj zabawnych ilustracji, śmiesznych skojarzeń w swoich mapach
myślowych. Łatwiej i szybciej nauczysz się materiału, a przy tym znacznie
przyjemniej!
Po piąte wyobraźnia. Nasza wyobraźnie jest nie
ograniczona, dlatego wykorzystuj ją w procesie uczenia się. Ucząc się następnym
razem spróbuj ułożyć treść nauki, np. w historyjkę lub wymyśl inny kreatywny
sposób, który pomoże ci zapamiętać materiał.
Po szóste numeracja. Dajmy też popracować lewej półkuli
i numerujmy np. słowa klucze w notatkach. Dzięki temu łatwiej ci będzie
przypomnieć sobie ważną informację. Dobrą metodą jest numerowanie zgodne z
tarczą zegarową, dzięki temu mam przejrzysty i uporządkowany wykres.
Po siódme symbolizm. Zamiast zwykłych nudnych słów
używaj symboli, które mogą być twoimi słowami kluczami. Dzięki tej metodzie
trudne i abstrakcyjne terminy będą ci bliższe.
Po ósme kolory. Zwykle wszystko co kolorowe
przyciąga uwagę i wydaje się ciekawsze. Czemu notatki miałby takie nie być?
Robiąc swoją mapę myśli używaj jak najwięcej kolorów, nawet jeśli miałby
wyglądać jak obrazek przedszkolaka. Spróbuj na przykład przypisać konkretny
kolor jakiemuś zagadnieniu, wtedy być może na sprawdzianie przypomni ci się, że to
o co cię pytają to wszystko co zapisałeś na czerwono.
Po dziewiąte wyolbrzymianie. To co wyróżnia się z tłumu jest
lepiej zapamiętywane. Jeśli wśród uczniów zobaczysz jednego ubranego od stóp do głów na różowo, zapewne zapamiętasz go
lepiej niż innych ubranych w bardziej stonowane kolory. Dlatego też w swoich
notatkach wyróżniaj słowa klucze, pogrubiaj, podkreślaj je, dodawaj rysunki.
Podsumowując, aby uczyć się
skuteczniej staraj się wykorzystać wszystko to, co przeczytałeś aby łączyć z
sobą pracę obu półkul w trakcie robienia notatek.
Tworzenie mapy myśli
Spróbuj stworzyć swoją pierwszą mapę
myśli podążając za poniższymi wskazówkami.
1.
Przygotuj
dużą kartkę papieru. Najlepiej bez żadnych wzorów (kratka, linia), minimum
format A4, ale najlepiej A3. Połóż ją poziomo.
2.
Opracuj
główny temat notatki i umieść go na środku kartki. Pamiętaj, że może to być
obrazek lub wykres, wcale nie musi być to tekst, ważne żeby był przejrzysty i
jednoznaczny.
3.
Do tematu
dodawaj odgałęzienia. Stwórz coś na zasadzie drzewa, im bardziej szczegółowe
pomysły i zagadnienia tym bardziej oddalaj się od tematu. Na listkach umieść
słowa klucze.
4.
Tworzenie
całej mapy. Używaj liter drukowanych, a każde słowo pisz na osobnej linii lub
np. w otoczce. Używaj kolorów, najlepiej do każdego tematu innego.
Pamiętaj, że aby nabrać wprawy i
tworzyć rzeczywiście skuteczne mapy potrzebujesz zrobić ich ok. 30-50. Dlatego
nie martw się i nie zniechęcaj jeśli coś ci nie wychodzi.
Skupmy się jeszcze na chwilę na słowach kluczach. Badania pokazują, że jedynie
4-11% słów w tekście zawiera informacje niezbędne do zrozumienia całości
tekstu. Nie marnuj zatem czasu i wypisuj jedynie te słowa, które uruchomią u
ciebie ciąg skojarzeń, pozwolą ci przypomnieć sobie całość zagadnienia. Dzięki
temu zaoszczędzisz czas także tuż przed sprawdzianem – zamiast po raz kolejny
czytać tradycyjne notatki, będziesz mógł jedynie przejrzeć swoje i lepiej
utrwalić sobie swoją mapę myśli.
Ćwiczenie
Znajdź dowolny tekst, na początek
nie dłuższy niż pół strony A4 i postaraj się wynotować z niego wszystkie słowa
klucze. Ich ilość zależy od 6 czynników:
1. Cel
2. Znajomość zawartych w
tekście informacji
3. Poziom
zainteresowania tematem
4. Poziom
szczegółowości, który jest ci potrzebny
5. Wprawa w wyszukiwaniu
słów kluczy
6.
Zaufanie do własnej pamięci.
Wykonuj takie ćwiczenie raz dziennie
przez kilka tygodni, a dojdziesz do wprawy w wychwytywaniu słów kluczy.
Zastosowanie map myśli
W jakich sytuacjach i do czego
możemy używać map? Otóż nie tylko szkoła to środowisko sprzyjające pracy
nad mapami myśli. Przecież równie dobrze mogą być one przydatne w:
·
Planowaniu,
np. dnia czy wykonywanego zadania
·
Tworzeniu
notatek z informacji zebranych w ciągu dnia
·
Rozwiązywaniu
problemów
Można
powiedzieć, ze przeszedłeś właśnie kurs tworzenia map myśli. Nawet
jeśli ten tekst nie przekonał cię do ich stosowania, warto spróbować.
Robiąc swoją mapę myśli nic tracisz, a zyskać możesz bardzo wiele – czas,
lepsze oceny oraz większą efektywność w pracy! Polecamy i życzymy powodzenia!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz